Skip to main content

CRM czy ERP - który system wybrać?

XXI wiek przynosi masę technologii, m.in. system ERP czy CRM. Są to narzędzia służące do zarządzania procesami zachodzącymi w przedsiębiorstwie i optymalizowania ich. Który z nich wybrać do wdrożenia w swojej organizacji? Jakie są różnice między CRM a ERP? Przeanalizujmy krótko, jakie są główne cechy, które charakteryzują oprogramowanie CRM i ERP.

system ERP dla firm

Oprogramowanie ERP

Czym jest system ERP? Jest to baza danych dostosowana do zakładów produkcji. Możemy zapisywać w niej dane, które są integrowane i analizowane przez system w sposób pomagający firmie realizować zarówno cele, jak i określać nowe wyzwania, które należy usprawniać i rozwijać. Jest to niezwykle przydatne w rozwoju właściwie wszystkich procesów w przedsiębiorstwie: zarówno typowo logistycznych, jak i także kadrowych.
System ERP doskonale sprawdza się, jeśli chodzi o zarządzanie łańcuchem dostaw, tj. od zakupów, poprzez magazynowanie, aż po sprzedaż, pomaga w standaryzacji procesów biznesowych i porządkowaniu danych, pozwala przeprowadzić przekrojowe analizy, ułatwia podejmowanie decyzji, zwiększa efektywność organizacyjną i pomaga zarządzać zasobami ludzkimi, co ostatecznie wpływa na poprawę wyników przedsiębiorstwa.

System CRM

Do czego natomiast służy oprogramowanie CRM? Przede wszystkim ułatwia ono kontakt z klientem. Pomaga organizować i automatyzować procesy,ale na mniejszą skalę niż robi to system ERP. CRM skupia się na procesach sprzedaży i obsługi klienta. Zarządzanie procesami sprzedaży jest dzięki niemu dużo łatwiejsze, co wpływa na pozyskanie nowych klientów, utrzymanie starych i wzrost sprzedaży. Lepszy kontakt z klientami pomaga także lepiej rozpoznać ich potrzeby, a także zauważać trendy, które wpływają na zupełnie nowe możliwości sprzedaży czy wykonywania usług.

oprogramowanie CRM dla firm

Który system wybrać?

Zależy od tego, jaką firmę prowadzisz. Znając różnice między CRM a ERP zdecydujesz, który system jest Ci potrzebny. ERP pomaga zarządzać produkcją, logistyką i magazynami, natomiast CRM pomaga w kontakcie z klientem. Oczywiście ERP działa już w małych firmach, a wiele dużych firm korzysta z obu systemów - one się nie wykluczają, a wręcz przeciwnie. Uzupełniają się na wielu polach.