Systemy ERP i CRM w e-biznesie
Biznes elektroniczny (czyli e-biznes) to popularna forma działalności, oparta na różnorodnych technologiach informacyjnych i komunikacyjnych, jak np. aplikacje, strony www itp. Zarządzanie firmą tego rodzaju to dziś sprawa powszechna, choć nie należąca do najłatwiejszych. E-biznes – czyli np. prowadzenie sprzedaży internetowej, kursów online, e-bankowości, platform współpracy czy witryn o charakterze społecznościowym – wymaga uwzględnienia wielu czynników, mających wpływ na prawidłowe i bezawaryjne funkcjonowanie całości. Na pewno zarządzanie firmą będzie o wiele prostsze przy zastosowaniu odpowiedniego wsparcia. Przykładem jest tu system ERP i CRM. Nazwy te mogą wydawać się nieco obce, dlatego warto je wyjaśnić.
Różnice między ERP a CRM
System ERP i CRM, czyli z angielskiego „enterprise resource planning” oraz „customer relationship managment”, to rodzaje informatycznych narzędzi, zapewniających przedsiębiorstwu prawidłowy, zoptymalizowany przebieg wszystkich działań. Oprogramowania te świetnie sprawdzają się przy e-biznesie. System ERP wiąże się z planowaniem, wykonaniem czynności produkcyjnych, przechowywaniem rzeczy, sprzedażą, jak również obejmuje dodatkowo działy finansowe i marketingowe. Z kolei CRM służy głównie do obsługi i komunikacji z klientem. Osoby, które prowadzą dany e-biznes lub są jego pracownikami, mają dzięki takim oprogramowaniom dostęp do szerokich baz danych. W ten sposób zarządzanie firmą przebiega o wiele szybciej i sprawniej, a przede wszystkim skuteczniej. System ERP i CRM odpowiada zatem za to, by wszystkie procesy zachodzące w przedsiębiorstwie były zintegrowane.